Sedar headquarters, Ahmed Darwish, rhino3d.com

Gabriel Spath, rhino3d.com

Shaynan Bashash, rhino3d.com

David, The Starship Cygnet, Rhino3d.com

Ryan Wynott, Rhino3d.com

ThomasAn, rhino3d.com

Michele Monterisi, rhino3d.com

Rhino Level 1 cursus

Tijdens de Rhino Level 1 cursus leert u de basis van 3D modelleren in Rhino. Na de training kunt u zelfstandig een 3D model opzetten in Rhino. Wij werken met kleine groepen, zodat er ruimte is voor persoonlijk contact. U mag een eigen opdracht meenemen. Na afloop bieden wij een jaar lang gratis telefonisch support voor vragen die betrekking hebben op de Rhino cursus. Ook ontvangt u een Rhino certificaat. De training duurt drie dagen en kan op onze locatie in Amsterdam worden gegeven, bij u op locatie of online. Neem voor meer informatie contact met ons op: 020 - 314 44 10 of info@macrocad.nl

 Inhoud Rhino Level 1 cursus

  • User interface: leren werken met de user interface en aanpassen van de modelleeromgeving.
  • NURBS: het maken van elementaire grafische objecten, lijnen, cirkels, bogen, krommen, solids en oppervlakken.
  • Exact modelleren: modellen met precisie coördineren met behulp van input, object snaps en smart track tools.
  • Organisch modelleren: controlepunten gebruiken om curven en oppervlakken te bewerken voor organische vormen.
  • Presenteren: het analyseren en renderen van het model en het importeren en exporteren na andere bestandsformaten.

Rhino banner

Trainer

Eric Eelman is onze Application Engineer en Rhino specialist. Hij heeft vijftien jaar ervaring als bouwkundig tekenaar en verzorgt bij ons diverse trainingen en support.

In deze blog bespreken we regelmatig handige ‘verborgen’ functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Met deze keer: de beste weergave van Background bitmaps.

Met de opdracht BackgroundBitmap kunnen achtergrond bitmaps geplaatst worden.
Hierbij moet echter opgelet worden dat groter niet altijd beter is. Rhino gebruikt OpenGL om alles wat je in een venster ziet weer te geven. Afbeeldingen (bitmaps) worden behandeld als OpenGL-texturen. OpenGL heeft beperkingen en specifieke vereisten waaraan moet worden voldaan om texturen te maken:

1. De beeldafmetingen moeten een veelvoud van twee zijn in zowel breedte als hoogte
(d.w.z. 512x512, 1024x512, 2048x4906, enz.).
2. De totale beeldgrootte mag niet groter zijn dan de beperkingen die worden opgelegd door de video hardware of het videostuurprogramma. Dit is afhankelijk van de videokaart. 

Als er niet aan deze criteria wordt voldaan, dan wordt de afbeelding niet weergegeven. 

Vanwege de bovenstaande beperkingen probeert Rhino ervoor te zorgen dat alle afbeeldingen aan deze regels voldoen. In de gevallen dat dit niet automatisch lukt, moet het formaat van de afbeelding van tevoren worden aangepast. Als u in Rhino 7 naar Tools > Options... > Rhino Options > View > OpenGL gaat ziet u wat de maximale grootte van een textuur voor uw videokaart kan zijn bij Maximum Viewport size en Maximum Texture size.

 24 backgroundbitmap
 
Problemen oplossen 
Wanneer u problemen met background bitmaps wilt oplossen, moet u eerst zorgen dat het videostuurprogramma van de fabrikant van uw videokaart is geüpdatet naar de nieuwste versie. Ook kunt u proberen het formaat van uw afbeeldingen zelf te wijzigen met behulp van uw favoriete fotobewerkingsprogramma, zodat ze aan de juiste criteria voldoen. 
 
Over het algemeen worden de meeste videokaarten afbeeldingsformaten van 2048 x 2048 ondersteunt. Houd er rekening mee dat ondanks dat een afbeelding met een resolutie van 1000000 x 1000000 geladen kan worden, Rhino deze resolutie niet zal gebruiken. Wellicht kan een resolutie van 2048 x 2048 te laag zijn om de gewenste details te zien, maar als 2048 x 2048 de limiet van uw videokaart is, dan is dat de maximale resolutie die Rhino zal gebruiken. Wanneer de videokaart een hogere resolutie ondersteunt, dan kunt u die natuurlijk gebruiken
 
Als een afbeelding wordt weergegeven als een witte rechthoek, kunt u proberen dit op te lossen door lengte van de korte zijde van de afbeelding te wijzigen in een waarde (in pixels) die deelbaar is door vier.
 
Neem voor meer informatie contact met ons op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 020 - 314 44 10. 
 
 

ARThigh ARRhigh ARTChigh