KORTING UPGRADE NAAR RHINO 6

Bent u in het bezit van een oude Rhino voor Windows licentie? Dan ontvangt u €100 korting bij een upgrade naar Rhino 6. U betaalt  €395 i.p.v. €495. De actie loopt tot 15 mei 2018.

Neem voor meer informatie contact met ons op: 020 - 314 44 10.

V-RAY 3.6 VOOR RHINO 5 BESCHIKBAAR

V-Ray 3.6 is nu ook beschikbaar voor Rhino 5. Dit betekent dat u gebruik kan maken van adaptive lights, de nieuwste materialen, lichten, de uitgebreide bibliotheek, hybrid rendering en zelfs VRScan materialen. Stefan Twigt, onze V-Ray specialist licht dit toe:

Werkt u nu nog met V-Ray 2.x voor Rhino? Dan is een upgrade zeker aan te raden. De nieuwe versie is een stuk stabieler, heeft een veel betere user interface en kan zowel op de processor als op één of meerdere videokaarten renderen (hybrid rendering). Ook is er nu ondersteuning voor netwerkrendering vanuit V-Ray zelf (Swarm). Daarnaast kan V-Ray gebruikt worden in Grasshopper.

Omdat deze upgrade veel met zich mee brengt, kunt u bij ons een update training van een halve dag volgen.

Neem voor meer informatie contact met ons op: 020 - 314 44 10.

RHINO 6 VOOR WINDOWS BESCHIKBAAR

Rhino 6 voor Windows is beschikbaar. Eric Eelman, onze Rhino specialist vertelt u er graag meer over:

Het lange wachten is voorbij. Rhino 6 voor Windows is uit en bevat ontzettend veel vernieuwingen. Het zijn er teveel om in dit artikel uiteen te zetten. Hieronder volgt een overzicht van de meest in het oogspringende aanvullingen. 


Grasshopper

 

Grasshopper

Grasshopper is uit de beta fase en volledig geïntegreerd in Rhino. Dit zal zorgen voor een (nog) stabieler programma. Na ongeveer tien jaar ontwikkeling is Grasshopper uitgegroeid tot een zeer compleet programma. Kijk hier voor een overzicht van de vernieuwingen in Grasshopper.


Presentatie

Presentatie

De presentatie van het ontwerp is belangrijk. Tijdens elke fase van het ontwerpproces moet er gecommuniceerd worden met bijvoorbeeld klanten of opdrachtgevers. Rhino 6 bevat verbeteringen voor de presentatie. Met grote veranderingen voor renderen, materialen of het opslaan van een viewport, is het makkelijker gemaakt om een model te presenteren. Klik hier voor een overzicht van de aanpassingen voor presentatie.


Weergave

Weergave

Rhino heeft een nieuwe weergavemethode. Hierdoor is de weergave in Rhino sneller, stabieler en wordt de nieuwste grafische hardware ondersteund. Als resultaat zullen er veel minder GPU-specifieke haperingen zijn en zullen overgangen veel vloeiender verlopen, zelfs met zeer grote modellen. In sommige gevallen kan de schermreactiesnelheid met 300% verbeteren. Klik hier voor een overzicht van weergaveverbeteringen.


Documentatie

 Documentatie

Modelleren is maar een deel van het ontwerpproces. Er moet ook duidelijk gemaakt worden hoe het ontwerp gemaakt kan worden. Hiervoor zijn veel verbeteringen aangebracht in de documentatie workflow. Zo is de interface voor annotatie stijlen volledige opnieuw vormgegeven. Daarnaast wordt het werken met DWG’s nog beter ondersteund. Verder kan RichText (Windows lettertypen) nu overal gebruikt worden. Kortom,  het 'hoe en wat' van een ontwerp kan veel makkelijker verduidelijkt worden. Klik hier voor een overzicht van de vernieuwde documentatiemogelijkheden.


Licentie en administratie

Licentie en administratie

Er is hard gewerkt om de installatie, licentiebeheer en configuratie (nog) makkelijker te maken. Ook is er een nieuwe optie om via de Cloud Zoo licenties te beheren. Klik hier voor de systeemeisen van Rhino 6.  Een overzicht over licentie en administratie is hier te vinden.


Make 2D
Make2D

 

De Make2D functie is volledig herschreven om snellere, betere en aanpasbare resultaten te geven. Het overzicht van de nieuwe mogelijkheden voor Make 2D staat hier.


Rhino verbeteringen

Rhino verbeteringen


Er zijn honderden kleine bugs opgelost in Rhino 6 en verschillende, vergelijkbare functies zijn samengevoegd om het programma overzichtelijker te maken. Klik hier voor een overzicht van de verbeteringen.

Ontwikkelaarsplatform

Ontwikkelaarsplatform

Rhino is meer dan alleen een modelleertool. Met een grote collectie plug-ins en vrij beschikbare ontwikkeltools, wordt Rhino geleidelijk aan een platform voor iedereen die de grenzen van het ontwerpen willen opzoeken. Er zijn grote verbeteringen doorgevoerd in de gratis SDK’s met API verbeteringen, de documentatie is verbeterd en er is meer toegang tot Rhino functies via Grasshopper.

Lees alle details over het vernieuwde ontwikkelaarsplatform.


Serengeti
Serengeti

Rhino wordt continue verbeterd, ook nu Rhino 6 uit is. Rhino gebruikers hebben toegang tot de Serengeti communtity en de Work-In-Progress (WIP) versie van Rhino. Deze WIP builds zijn de plek om toekomstige functies, zoals SubD ondersteuning, Grasshopper 2, een nieuwe real-time rendering engine en nog veel meer te testen.

Meer info: Serengeti en de WIP builds.

 
Conclusie
Rhino 6 bevat veel verbeteringen ten opzichte van Rhino 5. Dit is het lange wachten waard geweest en wanneer u de overstap maakt naar Rhino 6 zal dit zeker niet tegenvallen. Rhino 6 is alleen nog beschikbaar voor Windows gebruikers. Tot 15 mei 2018 is de overstap van een oudere versie naar Rhino 6 voor Windows bovendien extra voordelig. Er geldt een upgradekorting. Wanneer de versie voor Mac uit zal komen is niet bekend. Er is eerst gefocust op de ontwikkeling van Rhino 6 voor Windows en nu deze af is zal waarschijnlijk pas begonnen worden aan de versie voor de Mac. Het zal dus nog wel even duren voordat deze zal uitkomen.

Volledig overzicht van alle nieuw, aangepaste en verdwenen functies:
https://docs.mcneel.com/rhino/6/help/en-us/commandlist/newinrhino.htm

Neem voor meer informatie contact met op met Eric Eelman: 020-314 44 10.

 

 

 

 

 

RHINO EN VR

Rhino VR

Rhino is vooral bedoeld voor 3D ontwerpen en niet om te presenteren. Het kan echter soms wel handig en leuk zijn om de modellen in VR te bekijken zodat beter rond het ontwerp bewogen kan worden. Hiervoor is nu een app ontwikkeld: Mindesk VR. Deze gratis app is te downloaden via Food4Rhino en te gebruiken met de Oculus Rift (1.5) en de HTC Vive.

 Rhino vr schema

De plug-in zal na installatie bij de volgende keer als Rhino wordt opgestart in de menubalk staan. De app werkt heel simpel. Hij kan gestart en gestopt worden met de twee knoppen in het menu, waarna het model zichtbaar is in de VR bril. Daarnaast zijn nog wat opties in te stellen, zoals de algemene schaal en camera instellingen. Verder is er nog algemene informatie over de app te vinden.

Eenmaal in VR werken de controllers intuïtief en kan er makkelijk rondgelopen en gekeken worden. Deze app is, indien men een VR bril bezit, leuk en handig om beter te kunnen ontwerpen met Rhino. Het biedt meer inzicht in het ontwerp doordat men werkelijk rond het model kan 'lopen'. 

Neem voor meer informatie contact op met Eric Eelman: 020 - 314 44 10. 

 

 

RHINO TIP: LAYOUT IN ELKE GEWENSTE VORM

Standaard kunnen layout views in Rhino alleen rechthoekig zijn. Wanneer een andere vorm voor detail views gewenst is, dan kunnen met behulp van een wit gekleurd vlak de details in een layout in elke vorm gemaakt worden.  

 

Zie onderstaande afbeelding als voorbeeld.

 Rhino Layout 1

 

Hieronder staat omschreven hoe u dit kunt doen:

Stappen

1. Stel een layout op met één of meer details.
2. Schaal de details naar wens.
3. Teken in de layout een rechthoek tot de hoeken van de pagina.

Rhino Layout 2

 

4. Teken in de layout de detailvormen. Gebruik hiervoor een platte curve: Circle, Curve, InterpCrv, Rectangle, enz.

Rhino layout 3

 

5. Maak een solid hatch aan met behulp van de rechthoek aan de tekenrand en de detailvormen als de randen voor de hatch.
6. Maak de kleur van het vlak wit.

Rhino 4 layout

7. Maak de layout verder af.
8. Print.

Het is nog niet bekend of Rhino 6 wel de mogelijkheid zal bieden om te werken met details die gemaakt kunnen worden van elk gesloten curve.


Tips

  • Probeer de History functie eens aan te zetten en maak dan de solid hatch aan. Als de randen aangepast worden, zal de hatch automatisch updaten.
  • Gebruik Draw Order om uw tekst, titelblokken, afmetingen op de voorgrond te houden. Het kan vervelend zijn als de tekst of dimensies die u zoekt, achter de hatch verdwenen zijn.
  • Een hatch is niet te trimmen. Als u nog een detail aan de pagina wilt toevoegen, zult u het vlak moeten verwijderen en de nieuwe vorm moeten tekenen alvorens de hatch opnieuw te maken.
  • U kunt geen detail (zelfs een rechthoekige) boven de hatch brengen. Hatch heeft altijd een prioriteit boven details om op de voorgrond te liggen.

 

Neem voor meer informatie contact op met Eric Eelman: 020 - 314 44 10.