Reverse Engineering is het creëren van modellen aan de hand van reeds bestaande objecten. Er wordt dus niet een volledig nieuw ontwerp gemaakt, maar een bestaand ontwerp wordt volledig opnieuw in 3D opgebouwd. Hiervoor kunnen verschillende programma’s en technieken gebruikt worden.

Één van de programma’s waarmee Reverse Engineering kan worden uitgevoerd is Rhino. Echter is Rhino geen programma waarmee automatisch reverse engineering mogelijk is. Wel zijn er technieken binnen Rhino die het mogelijk maken om ‘handmatig’ een bestaand ontwerp om te zetten naar een nieuw model. Meestal zal een bestaand ontwerp omgezet worden naar een point cloud of mesh, zodat deze als referentiemodel kan fungeren om het object te modelleren met NURB surfaces. Zo kunnen er lijnen uit een mesh gehaald worden met Rhino functies zoals Section of Contour. Om meteen van een set points een Surface te maken is alleen de Patch command een optie. Via PointCloudSection kunnen ook eerst curves gemaakt worden over de point cloud. Vervolgens kan hiermee de surface worden gemaakt. 

Via Rhino3d.com kunt u pdf's bestanden downloaden waarin processen worden beschreven om een gescande mesh te kunnen 3D printen.  Bovendien wordt getoond hoe een Mesh met reverse engineering vervangen kan worden door NURBS. Klik op onderstaande links voor de downloads:

Scan, Cleanup and Remodel
STL File Repair

Reverse Engineering is één van de moeilijkste dingen om te doen in Rhino. Er zijn geen trucjes en geautomatiseerde functies die het werk voor u doen. Er is echt kennis van Rhino voor nodig om een model goed te kunnen reproduceren. Gelukkig zijn er wel plug-ins die kunnen helpen om het reverse engineering proces iets makkelijker te maken. Hieronder volgen een aantal handige plug-ins voor reverse engineering:

RhinoResurf

Resurf

Mesh2Surface

2 Surface

Rhinoreverse

Rhinoreverse

Op de website van McNeel staat een overzicht met nog meer producten en services voor reverse engineering. Let wel op: De genoemde producten en services op deze lijst kunnen onderhevig zijn aan wijzigingen, waardoor de lijst wellicht niet helemaal actueel is en sommige producten of services niet meer bestaan.

Er zijn dus genoeg tools om met Rhino en gebruik van bestaande modellen naar een nieuwe model te gaan voor de herontwikkeling van een product.

Neem voor meer informatie contact met ons op: 020- 314 44 10.

Rhino VR

Rhino is vooral bedoeld voor 3D ontwerpen en niet om te presenteren. Het kan echter soms wel handig en leuk zijn om de modellen in VR te bekijken zodat beter rond het ontwerp bewogen kan worden. Hiervoor is nu een app ontwikkeld: Mindesk VR. Deze gratis app is te downloaden via Food4Rhino en te gebruiken met de Oculus Rift (1.5) en de HTC Vive.

 Rhino vr schema

De plug-in zal na installatie bij de volgende keer als Rhino wordt opgestart in de menubalk staan. De app werkt heel simpel. Hij kan gestart en gestopt worden met de twee knoppen in het menu, waarna het model zichtbaar is in de VR bril. Daarnaast zijn nog wat opties in te stellen, zoals de algemene schaal en camera instellingen. Verder is er nog algemene informatie over de app te vinden.

Eenmaal in VR werken de controllers intuïtief en kan er makkelijk rondgelopen en gekeken worden. Deze app is, indien men een VR bril bezit, leuk en handig om beter te kunnen ontwerpen met Rhino. Het biedt meer inzicht in het ontwerp doordat men werkelijk rond het model kan 'lopen'. 

Neem voor meer informatie contact op met Eric Eelman: 020 - 314 44 10. 

 

 

RHINO TIP: LAYOUT IN ELKE GEWENSTE VORM

Standaard kunnen layout views in Rhino alleen rechthoekig zijn. Wanneer een andere vorm voor detail views gewenst is, dan kunnen met behulp van een wit gekleurd vlak de details in een layout in elke vorm gemaakt worden.  

 

Zie onderstaande afbeelding als voorbeeld.

 Rhino Layout 1

 

Hieronder staat omschreven hoe u dit kunt doen:

Stappen

1. Stel een layout op met één of meer details.
2. Schaal de details naar wens.
3. Teken in de layout een rechthoek tot de hoeken van de pagina.

Rhino Layout 2

 

4. Teken in de layout de detailvormen. Gebruik hiervoor een platte curve: Circle, Curve, InterpCrv, Rectangle, enz.

Rhino layout 3

 

5. Maak een solid hatch aan met behulp van de rechthoek aan de tekenrand en de detailvormen als de randen voor de hatch.
6. Maak de kleur van het vlak wit.

Rhino 4 layout

7. Maak de layout verder af.
8. Print.

Het is nog niet bekend of Rhino 6 wel de mogelijkheid zal bieden om te werken met details die gemaakt kunnen worden van elk gesloten curve.


Tips

  • Probeer de History functie eens aan te zetten en maak dan de solid hatch aan. Als de randen aangepast worden, zal de hatch automatisch updaten.
  • Gebruik Draw Order om uw tekst, titelblokken, afmetingen op de voorgrond te houden. Het kan vervelend zijn als de tekst of dimensies die u zoekt, achter de hatch verdwenen zijn.
  • Een hatch is niet te trimmen. Als u nog een detail aan de pagina wilt toevoegen, zult u het vlak moeten verwijderen en de nieuwe vorm moeten tekenen alvorens de hatch opnieuw te maken.
  • U kunt geen detail (zelfs een rechthoekige) boven de hatch brengen. Hatch heeft altijd een prioriteit boven details om op de voorgrond te liggen.

 

Neem voor meer informatie contact op met Eric Eelman: 020 - 314 44 10.

Rhino 6 voor Windows is beschikbaar. Eric Eelman, onze Rhino specialist vertelt u er graag meer over. Rhino 6 voor Windows is uit en bevat ontzettend veel vernieuwingen. Het zijn er teveel om in dit artikel uiteen te zetten. Hieronder volgt een overzicht van de meest in het oogspringende aanvullingen.


Grasshopper

 

Grasshopper

Grasshopper is uit de beta fase en volledig geïntegreerd in Rhino. Dit zal zorgen voor een (nog) stabieler programma. Na ongeveer tien jaar ontwikkeling is Grasshopper uitgegroeid tot een zeer compleet programma. Kijk hier voor een overzicht van de vernieuwingen in Grasshopper.


Presentatie

Presentatie

De presentatie van het ontwerp is belangrijk. Tijdens elke fase van het ontwerpproces moet er gecommuniceerd worden met bijvoorbeeld klanten of opdrachtgevers. Rhino 6 bevat verbeteringen voor de presentatie. Met grote veranderingen voor renderen, materialen of het opslaan van een viewport, is het makkelijker gemaakt om een model te presenteren. Klik hier voor een overzicht van de aanpassingen voor presentatie.


Weergave

Weergave

Rhino heeft een nieuwe weergavemethode. Hierdoor is de weergave in Rhino sneller, stabieler en wordt de nieuwste grafische hardware ondersteund. Als resultaat zullen er veel minder GPU-specifieke haperingen zijn en zullen overgangen veel vloeiender verlopen, zelfs met zeer grote modellen. In sommige gevallen kan de schermreactiesnelheid met 300% verbeteren. Klik hier voor een overzicht van weergaveverbeteringen.


Documentatie

 Documentatie

Modelleren is maar een deel van het ontwerpproces. Er moet ook duidelijk gemaakt worden hoe het ontwerp gemaakt kan worden. Hiervoor zijn veel verbeteringen aangebracht in de documentatie workflow. Zo is de interface voor annotatie stijlen volledige opnieuw vormgegeven. Daarnaast wordt het werken met DWG’s nog beter ondersteund. Verder kan RichText (Windows lettertypen) nu overal gebruikt worden. Kortom,  het 'hoe en wat' van een ontwerp kan veel makkelijker verduidelijkt worden. Klik hier voor een overzicht van de vernieuwde documentatiemogelijkheden.


Licentie en administratie

Licentie en administratie

Er is hard gewerkt om de installatie, licentiebeheer en configuratie (nog) makkelijker te maken. Ook is er een nieuwe optie om via de Cloud Zoo licenties te beheren. Klik hier voor de systeemeisen van Rhino 6.  Een overzicht over licentie en administratie is hier te vinden.


Make 2D
Make2D

 

De Make2D functie is volledig herschreven om snellere, betere en aanpasbare resultaten te geven. Het overzicht van de nieuwe mogelijkheden voor Make 2D staat hier.


Rhino verbeteringen

Rhino verbeteringen


Er zijn honderden kleine bugs opgelost in Rhino 6 en verschillende, vergelijkbare functies zijn samengevoegd om het programma overzichtelijker te maken. Klik hier voor een overzicht van de verbeteringen.

Ontwikkelaarsplatform

Ontwikkelaarsplatform

Rhino is meer dan alleen een modelleertool. Met een grote collectie plug-ins en vrij beschikbare ontwikkeltools, wordt Rhino geleidelijk aan een platform voor iedereen die de grenzen van het ontwerpen willen opzoeken. Er zijn grote verbeteringen doorgevoerd in de gratis SDK’s met API verbeteringen, de documentatie is verbeterd en er is meer toegang tot Rhino functies via Grasshopper.

Lees alle details over het vernieuwde ontwikkelaarsplatform.


Serengeti
Serengeti

Rhino wordt continue verbeterd, ook nu Rhino 6 uit is. Rhino gebruikers hebben toegang tot de Serengeti communtity en de Work-In-Progress (WIP) versie van Rhino. Deze WIP builds zijn de plek om toekomstige functies, zoals SubD ondersteuning, Grasshopper 2, een nieuwe real-time rendering engine en nog veel meer te testen.

Meer info: Serengeti en de WIP builds.

 
Conclusie
Rhino 6 bevat veel verbeteringen ten opzichte van Rhino 5. Dit is het lange wachten waard geweest en wanneer u de overstap maakt naar Rhino 6 zal dit zeker niet tegenvallen. Rhino 6 is alleen nog beschikbaar voor Windows gebruikers. Tot 15 mei 2018 is de overstap van een oudere versie naar Rhino 6 voor Windows bovendien extra voordelig. Er geldt een upgradekorting. Wanneer de versie voor Mac uit zal komen is niet bekend. Er is eerst gefocust op de ontwikkeling van Rhino 6 voor Windows en nu deze af is zal waarschijnlijk pas begonnen worden aan de versie voor de Mac. Het zal dus nog wel even duren voordat deze zal uitkomen.

Volledig overzicht van alle nieuw, aangepaste en verdwenen functies:
https://docs.mcneel.com/rhino/6/help/en-us/commandlist/newinrhino.htm

Neem voor meer informatie contact met op met Eric Eelman: 020-314 44 10.

 

 

 

 

 

RHINO 6 BETA VOOR WINDOWS BESCHIKBAAR

Rhino 6 beta

Het Rhino WIP (Work In Progress) programma heeft onlangs eindelijk de BETA fase bereikt. Dit is de laatste stap in de ontwikkeling van Rhino 6. Werkt u met Rhino 5 voor Windows? Dan mag u de Rhino 6 BETA testen. U kunt de software downloaden via: https://www.rhino3d.com/download/rhino-for-windows/beta.

De vernieuwingen in Rhino 6 BETA zijn nog onder voorbehoud. Het kan zijn dat functies in de BETA uiteindelijk niet in Rhino 6 komen. Kijk voor de vernieuwingen op: http://www.rhino3d.com/v6_mockup/new_mockup.

Het kan nog even duren voordat Rhino 6 officieel beschikbaar komt. Dit kan zeker een half tot een heel jaar duren. Het geduld wordt dus nog even op de proef gesteld, maar het einde is in zicht.

Iedereen die al de Rhino WIP voor Windows gebruikt, kan deze via het programma updaten naar de BETA: Rhino > Help > Check for Updates. Deze hoeft dus niet apart te worden geïnstalleerd.

 

Rhino for Mac WIP

Rhino WIP

Voor de Mac gebruikers is er helaas nog geen BETA versie beschikbaar, maar wel een WIP versie. Deze kan via de volgende link gedownload worden: https://www.rhino3d.com/download/rhino-for-mac/5/wip. Om de WIP versie te gebruiken dient u een geldige licentie te hebben aangeschaft.

Let wel, BETA en WIP versies zijn nog geen stabiele programma’s en kunnen dus beter niet gebruikt worden voor belangrijke (commerciële) werkzaamheden.

Lees meer over Rhino for MAC WIP op: https://wiki.mcneel.com/rhino/mac/wip.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Eric Eelman: 020-314 44 10.

Privacy- en Cookiebeleid

ARThigh ARRhigh ARTChigh