In deze blog bespreken we regelmatig handige ‘verborgen’ functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Met deze keer: de beste weergave van Background bitmaps.

Met de opdracht BackgroundBitmap kunnen achtergrond bitmaps geplaatst worden.
Hierbij moet echter opgelet worden dat groter niet altijd beter is. Rhino gebruikt OpenGL om alles wat je in een venster ziet weer te geven. Afbeeldingen (bitmaps) worden behandeld als OpenGL-texturen. OpenGL heeft beperkingen en specifieke vereisten waaraan moet worden voldaan om texturen te maken:

1. De beeldafmetingen moeten een veelvoud van twee zijn in zowel breedte als hoogte
(d.w.z. 512x512, 1024x512, 2048x4906, enz.).
2. De totale beeldgrootte mag niet groter zijn dan de beperkingen die worden opgelegd door de video hardware of het videostuurprogramma. Dit is afhankelijk van de videokaart. 

Als er niet aan deze criteria wordt voldaan, dan wordt de afbeelding niet weergegeven. 

Vanwege de bovenstaande beperkingen probeert Rhino ervoor te zorgen dat alle afbeeldingen aan deze regels voldoen. In de gevallen dat dit niet automatisch lukt, moet het formaat van de afbeelding van tevoren worden aangepast. Als u in Rhino 7 naar Tools > Options... > Rhino Options > View > OpenGL gaat ziet u wat de maximale grootte van een textuur voor uw videokaart kan zijn bij Maximum Viewport size en Maximum Texture size.

 24 backgroundbitmap
 
Problemen oplossen 
Wanneer u problemen met background bitmaps wilt oplossen, moet u eerst zorgen dat het videostuurprogramma van de fabrikant van uw videokaart is geüpdatet naar de nieuwste versie. Ook kunt u proberen het formaat van uw afbeeldingen zelf te wijzigen met behulp van uw favoriete fotobewerkingsprogramma, zodat ze aan de juiste criteria voldoen. 
 
Over het algemeen worden de meeste videokaarten afbeeldingsformaten van 2048 x 2048 ondersteunt. Houd er rekening mee dat ondanks dat een afbeelding met een resolutie van 1000000 x 1000000 geladen kan worden, Rhino deze resolutie niet zal gebruiken. Wellicht kan een resolutie van 2048 x 2048 te laag zijn om de gewenste details te zien, maar als 2048 x 2048 de limiet van uw videokaart is, dan is dat de maximale resolutie die Rhino zal gebruiken. Wanneer de videokaart een hogere resolutie ondersteunt, dan kunt u die natuurlijk gebruiken
 
Als een afbeelding wordt weergegeven als een witte rechthoek, kunt u proberen dit op te lossen door lengte van de korte zijde van de afbeelding te wijzigen in een waarde (in pixels) die deelbaar is door vier.
 
Neem voor meer informatie contact met ons op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 020 - 314 44 10.