Nieuws

Rhino cursus: 4 okt.

Op 4, 5 en 11 oktober staat er weer een Rhino Level 1 cursus op de kalender. Er zijn nog plaatsen vrij. Kijk voor meer informatie op: Rhino Level 1 cursus.

Background bitmaps

In deze blog bespreken we regelmatig handige ‘verborgen’ functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Met deze keer: de beste weergave van...

Grasshopper 19 okt.

Op 19 oktober geven wij een Grasshopper voor Rhino cursus. Kijk voor meer informatie op: Grasshopper voor Rhino cursus of neem contact met ons op: 020 -...

Rhino 7 release

Rhino 7 is uitgekomen. Eric Eelman, onze Rhino specialist vertelt u meer over de vernieuwingen . Rhino 7 bevat heel veel nieuwe Features en Commands (meer...

Rhino: Meten

In deze blog bespreken we: Meten tijdens een functie.  De Length, Distance en Radius commando's zijn zogeheten nestbare commando’s. Dit houdt in dat...

Rhino: PictureFrames

Gebruik PictureFrames (commando: Picture) om een flexibelere en krachtigere versie van de BackgroundBitmap* in Rhino te maken. De afbeeldingen worden als...

Rhino: CheckNewObjects

Gebruik het CheckNewObjects commando om fouten te ontdekken in objecten. Dit commando is een hulpmiddel om fouten te vinden die ongeldige geometrie in het...

Rhino: Dot commando

De Rhino tip gaat deze keer over het Dot commando. Het Dot commando kan gebruikt worden om zichtbare labels bij objecten in het project te...

Rhino tip: toolbars

Deze keer gaat Eric Eelman in op Toolbars tonen/ verbergen met macro's.  Toolbars (werkbalken)  kunnen worden verborgen/ weergegeven met een macro...

Filled Solid Edges

De Rhino tip gaat dit keer over: Fillet Solid Edges in Rhino. Maak de vorm met scherpe randen en maak er een closed (solid) polysurface van. Controleer of...

Home en End toetsen

Deze Rhino blog gaat over de Home en End toetsen. Om stappen in Rhino ongedaan te maken (Undo) kan Ctrl+Z gebruikt worden. Wanneer er een stap te veel terug...

Cursortoetsen in Rhino

De Cursortoetsen, zoals de pijltjestoetsen ook genoemd worden, kunnen gebruikt worden om de weergave stapsgewijs te wijzigen vanuit elke viewport. Dit is een...

Rhino: object snaps

Deze Rhino tip gaat over object snaps. Object snaps kunnen, nadat de functie geactiveerd is, afzonderlijk aan- en uitgezet worden door op de...

Rhino: Selectiemethodes

Dit keer gaan wij in op de verschillende selectiemethodes in Rhino.  Wat veel gebruikers wellicht weten is dat er verschillende selectiemethodes...

Schema's in Rhino

Deze Rhino tip gaat over het gebruik van een schema in Rhino. Rhino Workspace instellingen kunnen worden opgeslagen en hersteld met behulp van een schema....

Rhino: vastzetten lijn

Deze Rhino tip gaat over het vastzetten van de lijn lengte oftewel de Lijn lengte constraint. Lijnen kunnen geplaatst worden door op een plek voor het...

Trim functie in Rhino

In deze blog bespreken we regelmatig handige ‘verborgen’ functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Met deze keer:...

Rhino: render previews

n deze blog bespreken we regelmatig handige 'verborgen' functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Deze keer gaat het over Render...

Rhino Selectiefilters

In deze blog bespreken we regelmatig handige 'verborgen' functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Met deze keer: Selectiefilters. Rhino...

Dragmode in Rhino

In deze blog bespreken we regelmatig handige 'verborgen' functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Deze keer het: Dragmode commando.

Drag 'n Drop

In deze blog bespreken we regelmatig handige ‘verborgen’ functies in Rhino waarmee veel tijd bespaard kan worden. Deze keer behandelen we Drag ’n...

Camera functie in Rhino

Regelmatig zal Eric Eelman, onze Rhino specialist, in deze blog handige 'verborgen' functies in Rhino behandelen waarmee veel tijd bespaard kan worden. Deze...

Rhino: Tab vergrendeling

Regelmatig zal Eric Eelman, onze Rhino specialist, in deze blog handige 'verborgen' functies in Rhino behandelen waarmee veel tijd bespaard kan...

Rhino: FullScreen Mode

Deze Rhino tip gaat over het gebruik van FullScreen Mode om een ontwerp te presenteren.  FullScreen vult het monitorscherm met de Viewports, het...

Rhino.Inside.Revit

Rhino.Inside.Revit is een add-on, waarmee Rhino en Grasshopper (en andere Rhino plugins) gebruikt kunnen worden in de Revit omgeving. Het Rhino.Inside.Revit...

nieuws

Rhino: View als image

In deze blog bespreken we regelmatig handige ‘verborgen’ functies in Rhino. Met deze keer: Sla een View op als Image bestand. De Rhino commando...

Nieuws

Reverse Engineering

Reverse Engineering is het creëren van modellen aan de hand van bestaande objecten. Hierbij wordt niet een volledig nieuw ontwerp gemaakt. Een bestaand...

Rhino en VR

Rhino is vooral bedoeld voor 3D ontwerpen en niet om te presenteren. Het kan echter soms wel handig en leuk zijn om de modellen in VR te bekijken zodat...

Reverse Engineering is het creëren van modellen aan de hand van bestaande objecten.

Hierbij wordt niet een volledig nieuw ontwerp gemaakt. Een bestaand ontwerp wordt volledig opnieuw in 3D opgebouwd. Hiervoor kunnen verschillende programma’s en technieken gebruikt worden.

Één van de programma’s waarmee Reverse Engineering kan worden uitgevoerd is Rhino. Echter is Rhino geen programma waarmee automatisch reverse engineering mogelijk is. Wel zijn er technieken binnen Rhino die het mogelijk maken om ‘handmatig’ een bestaand ontwerp om te zetten naar een nieuw model. Meestal zal een bestaand ontwerp omgezet worden naar een point cloud of mesh, zodat deze als referentiemodel kan fungeren om het object te modelleren met NURB surfaces. Zo kunnen er lijnen uit een mesh gehaald worden met Rhino functies zoals Section of Contour. Om meteen van een set points een Surface te maken is alleen de Patch command een optie. Via PointCloudSection kunnen ook eerst curves gemaakt worden over de point cloud. Vervolgens kan hiermee de surface worden gemaakt. 

Via Rhino3d.com kunt u pdf's bestanden downloaden waarin processen worden beschreven om een gescande mesh te kunnen 3D printen.  Bovendien wordt getoond hoe een Mesh met reverse engineering vervangen kan worden door NURBS. Klik op onderstaande links voor de downloads:

Scan, Cleanup and Remodel
STL File Repair

Reverse Engineering is één van de moeilijkste dingen om te doen in Rhino. Er zijn geen trucjes en geautomatiseerde functies die het werk voor u doen. Er is echt kennis van Rhino voor nodig om een model goed te kunnen reproduceren. Gelukkig zijn er wel plug-ins die kunnen helpen om het reverse engineering proces iets makkelijker te maken. Hieronder volgen een aantal handige plug-ins voor reverse engineering:

RhinoResurf

Resurf

Mesh2Surface

2 Surface

Rhinoreverse

Op de website van McNeel staat een overzicht met nog meer producten en services voor reverse engineering. Let wel op: De genoemde producten en services op deze lijst kunnen onderhevig zijn aan wijzigingen, waardoor de lijst wellicht niet helemaal actueel is en sommige producten of services niet meer bestaan.

Er zijn dus genoeg tools om met Rhino en gebruik van bestaande modellen naar een nieuwe model te gaan voor de herontwikkeling van een product.

Neem voor meer informatie contact met ons op: 020- 314 44 10.